Handbike vermogensmeters in de trapas, als losse rekstrookjes en tussen het handvat en de crank.

In mijn 1e artikel over vermogensmeters heb ik u al uitgelegd waarom een vermogensmeter nuttig kan zijn. Hieronder volgt een overzicht van de verschillende soorten vermogensmeters die geschikt zijn voor montage op een handbike.

Daarbij wordt een aantal vermogensmeters besproken die op dit moment – maart 2017 – te koop zijn, of waarvan is aangekondigd dat ze binnenkort op de markt verschijnen. Verder komt de prijs/kwaliteit verhouding van de verschillende systemen aan bod, waarbij ook zo goed mogelijk wordt gekeken wat er nodig is om de vermogensmeter op de handbike te kunnen monteren. We onderscheiden daarom vijf typen vermogensmeters, 1 t/m/ 5 (afbeelding 7). De grondlegger van de vermogensmeters is het merk SRM (een afkorting van Schoberer Rad Messtechnik), dat op dit moment nog steeds goede en nauwkeurige vermogensmeters levert. In de begintijd was een SRM-systeem vanwege de hoge prijs alleen betaalbaar voor profs en heel rijke fietsers. Maar ze voldeden zo goed dat de vermogensmeter populair werd en er nu voor nieuwe gebruikersgroepen betaalbare alternatieven op de markt zijn gekomen. Merken als Garmin, Powertap, Polar en ook Shimano leveren op dit moment vermogensmeters.

In mijn 2e artikel ben ik in gegaan op vermogensmeters die direct het vermogen meten op de handbike en geplaatst zijn in het voorwiel. In mijn 3e artikel spreek ik over vermogensmeters die op de armen van de crank geplaats worden. Dit artikel is het 4e artikel over vermogensmeters. En gaat in op de vermogensmeters (1) in de trapas , (2) Losse rekstrookjes en (3) tussen het handvat en de crank.

 

 

1. In de trapas

Een vermogensmeter in de trapas meet het moment (kracht vermenigvuldigd met de momentsarm van de kracht) dat op de trapas geleverd wordt. Het voordeel is dat hij goed beschermd zit en als er nog extra sensoren gebruikt worden die de positie van de cranks kunnen bepalen, zoals versnellingsopnemers, dan is te bepalen in welke fase je het grootste moment levert. Deze informatie kan gebruikt worden om de trapbeweging te optimaliseren.

 

 

Rotor Inpower

Rotor 2inpowerDe Rotor inpower vermogensmeter (afbeelding 22) is van het merk ovale-kettingwielen Rotor, die een crankset levert met krachtopnemers (rekstrookjes) in de trapas. Ook is de vermogensmeter geschikt voor het gebruik met ovale kettingwielen. Ook hier kan een analyse van de pedaalslag worden gemaakt om de efficiëntie te verbeteren en de plaatsing van de ovale kettingwielen te optimaliseren. Er zit namelijk een meter ingebouwd die de hoeksnelheid van de trapbeweging meet. De nauwkeurigheid van de meter is erg hoog en ook de invloed van temperatuurverschillen is klein. De batterijen (AA) zijn eenvoudig te wisselen. Alles bij elkaar een heel complete vermogensmeter dus, die nog wat extra’s te bieden heeft en daardoor in dezelfde prijsklasse valt als de Verve Infocrank en de Pioneer vermogensmeters. Voor € 1499 kun je de Rotor 2Inpower aanschaffen. Maar ook deze set is slechts voor een beperkt aantal handbikes geschikt, omdat er fietscranks worden gebruikt.

 

Ashton Instruments

ashton instrumentsDit is een vermogensmeter die in de trapas geplaatst kan worden. Aangezien veel trapassen hol zijn, biedt dit voor handbikes een goede oplossing. De Ashton Instuments  vermogensmeter (afbeelding 23) wordt nog niet geleverd en het is onbekend wanneer dit wel het geval zal zijn. Aangezien er bij handbikemerken geen eenduidige maat trapassen wordt gehanteerd zal een adapter noodzakelijk zijn wanneer de trapas dikker is dan 24mm, zoals bij Schmicking en oudere Wolturnusmodellen het geval is. Bij Quickie Sharkmodellen is het niet mogelijk om de vermogensmeter te monteren, omdat die nog gebruik maken van een trapassysteem dat los in het bracket wordt gemonteerd. De vermogensmeter zal qua prijs in de buurt van $500 komen.

 

Dyno Velo

De Dyno Velo (afbeelding 24) is een vermogensmeter die gemonteerd kan worden in een trapas. Het meetsysteem bestaat uit twee modulen die in de trapas ‘verankerd’ worden. De linker module is het meetgedeelte met de rekstrookjes, die de verdraaiing van de trapas meet. De rechter module bevat de elektronische componenten voor het nodige rekenwerk en het versturen van de gegevens via ANT+. Het is niet zeker of deze vermogensmeter wel op de markt zal komen, aangezien de lancering nog steeds op zich laat wachten. Het idee is echter wel goed, de modules zullen waarschijnlijk $399 (2015) gaan kosten en passen in veel trapassen die tegenwoordig gebruikt worden, zelfs in de grote oversized assen van Schmicking en oudere handbikes van Wolturnus. Alleen zullen er wel passende adapters gemaakt moeten worden om de modules goed vast te zetten in een oversized trapas. De toekomst zal uitwijzen of deze vermogensmeter ook daadwerkelijk te koop zal zijn.

 

 

2. Tussen het handvat en de crank

Het vermogen meten tussen het handvat en de crank heeft het voordeel dat je vrij eenvoudig iets tussen de crank en het handvat kunt schroeven. Grote aanpasingen zijn niet nodig. Een voorwaarde is wel dat de schroefdraad van de vermogensmeter past, en dat is niet altijd het geval bij handbikes, want er zijn nog veel handbikes niet voorzien zijn van de schroefdraad die gangbaar is in de fietswereld, waarbij er ook een verschil is tussen links en rechts (9/16” UNF).

 

 

Limits power

De Limits Power (afbeelding 25) is een vermogensmeter die zonder extra gereedschap te plaatsen is op een crank. En daarna wordt het handvat daar weer op gemonteerd. Er zitten vier rekstrookjes in verwerkt. De gegevensoverdracht gaat via ANT+. De gevoeligheid voor temperatuurschommelingen lijkt klein te zijn, al zijn er wel vraagtekens bij de nauwkeurigheid. De vermogensmeter moet $ 310 kosten, maar de fabrikant Indiegogo, is nog bezig met crowdfunding om de vermogensmeter op de markt te kunnen brengen. Aangezien de vermogensmeter tussen de crank en het pedaal wordt geplaatst zal de breedte van de handvatten toenemen met een paar centimeter. Ook hier geldt: het lijkt een mooi systeem, alleen is het nog wachten op een goede verkrijgbaarheid.

 

 

3. Losse rekstrookjes

Losse rekstrookjes hebben het voordeel dat ze op alle soorten cranks te bevestigen zijn, er is daarin geen beperking. Maar dan moeten ze wel goed geplaatst worden, anders meet je niet wat je wilt meten.

 

Watteam Powerbeat

watteam powerbeatDeze lichtgewicht vermogensmeter (afbeelding 26) is als volgt te monteren: de rekstrookjes worden op de juiste plaats op de crankarmen gelijmd en de unit die de gegevens verstuurt wordt onder het handvat geschroefd. Een absoluut voordeel van deze meter is dat hij op alle soorten handbikecranks past, of dat nou V-cranks, bullhorn cranks of rechte cranks zijn. Het vergt wel iets meer kalibratie, omdat duidelijk moet zijn hoe lang de cranks zijn en ook het gewicht van de cranks niet duidelijk is. Helaas is ook deze vermogensmeter nog niet beschikbaar en dat komt mede doordat de nauwkeurigheid van de meter bij eerste tests tegen viel. Maar als dat opgelost wordt dan zou je een hele mooie vermogensmeter kunnen kopen voor $499 die op elke handbike geplaatst kan worden.

 

 

Geef een antwoord